7 cara untuk gembira

hallo..hallo..halloo..
sume pembaca belog bananapple storie's..
idea baru jew smpai..
td tgh bukak tutup bukak tutup buku remaja taun bpe ntah..
trtbe trnmpak bnde neh..ase mcm boleh dikongsi..
meh kita tgok cara cara nk HAPPY ..!

Firstly

jgn ada benci .. 
tak kiralah sama ada pada keluarga,kawan2,bos maupon cikgu cikgu dan lcture..perasaan benci neh akan merosakkan niat dan keikhlasan kita..Benci tue ibarat " api dlm sekam " yg akn membangkitkan dendam dan membawa satu pergaduhan..

Second

jgn bimbang ! 
kebimbangn kita tanpa sbb akn mmbuatkan kita sentiasa berada dlm keadaan serba salh,cemas dan tak tenteram.. Buang perasaan mcm tuh ok..
Dont wory be happy !

yg ketiga lak

hidup secara sederhana ..
adalah tuntutan agama kita..Kesedarhanaan adalah kunci KESEMPURNAAN..biar pown hidop kita tak kaya,tak mewah,tak sempurna dan tak popular tetapi ssekurang kurangnya kita mmpunyai ketenangan di hati.. Itu yg paling ,so pilihlah hidup serba sederhana dan bersyukur kerana msih lg ramai yg menderita dan sengsara di serata dunia ..

Keempat 

jgn terlalu mengharap .
Kadang kadang penghargaan itu akan mngecewakan kita.. Belajarlah menerima kenyataan ,biarpon kecil tapi bermakna dan jgn terlalu mngharap yang besar dan terbaik yg tak mungkin akan menjadi milik kita..

Kelima

banyakan memberi.. 
ini adalah terapi untuk membersihkan minda dan diri.. kepuasan orang yang memberi lebih bermakna drpda yang menerima.. contohnya bersedekah ,membantu yang memerlukan dan berhijat ke jalan Allah..

Keenam

sentiasa senyum.. 
orang yang mudah menghadiahkan senyuman bererti mempunyai jiwa yang damai, niat yg baik dan jujur. itu adalah kualiti bagi si penderma senyuman .. senyuman itu adalah sedekah menurut kata pujangga.. dan dgn menarik otot kiri dan kanan bibir akan membuatkan wajah kita nmpak lebih cantik, menarik dan menceriakan suasana . .so lengkapkan penampilan kita dengan senyuman yaa.. tapi jgn snyum lebey2 sgt nti org ckap gilaa plak..hehe..

Lastly

perlu ada kawan rapat.. 
setiap orang memerlukan individu lain untuk saling berteman,saling memahami , saling menghormati,saling menasihati , dan saling bersifat terbuka serta positif . Kawan bukan lawan.. ! pilih la kwan yang boleh berkongsi kesedihan ketika kita berduka, memapah tanagn kita ketika kita terjatuh, bercakap benar walaupun dia tahu hati kita terluka dan marah.. selalu mengirimkan sms bertanya khabar dan mnghabiskan hujung minggu bersama sama .. itulah yg diperlukan oleh semua orang ,insan yang dikategorikan sebagai ' GOOD FRIEND '..

"
"
"
"
"
"
sekian sudaa..
same2 lah yew kita renungkan dan selamat beramal..hehe